FAMILY & TRAVEL

“In the end, kids won’t remember that fancy toy you bought them, they will remember the time you spent with them.” – Kevin Heath

Wednesday, January 21, 2015

Rawatan IVF - 2 (5/1/2015)

Pagi tu dengan debaran penuh di hati, aku gagahkan diri, bersiap rapi.. *cewah... dah macam pantun dah*

Temujanji dah dibuat jam 10.00 pagi. Tapi nurse nasihatkan agar datang awal sejam untuk ambil nombor giliran. Kalau lambat, alamat petang nanti baru dapat jumpa doktor.

6.30 am : Bangun pagi.. solat fardhu dan solat hajat juga mohon dipermudahkan segalanya.

7.30 am : Selesai bersiap. Breakfast dulu jemput-jemput. heheh..

8.00 am : Bergerak ke HUKM.. Keluar awal sebab nak elak jem.

9.15 am : Sampai je HUKM, berlari anak aku g kaunter. Takut dah ramai orang.

Kronologi semasa menunggu giliran............ >

______________________________________________________________________________

 > Sampai je kaunter daftar tadi, nurse bagi nombor giliran dalam slip pesakit warna kuning.  Lepas tu aku diarahkan untuk cek tekanan darah , timbang berat dan tinggi.

*Borang Kuning Laporan Pesakit*

> No giliran adalah 9014. *angka 9 di depan menunjukkan nombor bilik yang akan kita masuk. So, aku kena masuk bilik 9*

> Sampai turn masuk dalam bilik rawatan, ada sesi soal jawab dengan doktor. Beberapa soalan akan ditujukan. Yang aku ingat doktor akan tanya, "Apa jenis ubat yang kamu dah makan sebelum ni semasa awal rawatan dulu?" , "Jumlah kekerapan kamu bersama suami dalam seminggu?" dan "Bagaimana dengan kitaran haid kamu? Regular ke tak?" So, korang semua pastikan maklumat yang diberi adalah tepat dan kalau ada jadual lebih baik bawak. Mudah untuk doktor kesan masalah dari awal. Nasib baik aku ada buat jadual kitaran haid dari Tahun 2013... Selamat..... Oh ya!! Jangan lupa datang dengan suami ye. Sebab ada juga beberapa soalan yang doktor akan tanya untuk pihak suami.

> Seterusnya doktor akan buat ujian pap smear dan cek rahim. Serius, sejak lepas kahwin memang aku tak pernah buat pap smear. Awalnya tak tahu pun apa tujuannya. Rupanya pap smear ni perlu dibuat untuk wanita yang telah berkahwin bagi mengelakkan atau mencegah penyakit cancer rahim dan seangkatan dengannya. Banyak sangat. Nak tahu macamana cara dan kaedahnya?? Korang rajin-rajin la google ye.

> Alhamdulillah... syukur. Doktor kata rahim aku dalam keadaan baik. Tak ada masalah. Bermakna bebas dari cyst, fibroid atau masalah yang menghalang dari meneruskan rawatan IVF ni.

> Doktor minta aku ke bilik 11 untuk ujian scan rahim secara lebih details. Sebab ikut laporan dari KPJ masa aku buat HSG, doktor ada kata yang mereka "suspek" ada endometriosis.

*Laporan HSG X-Ray dari KPJ Hospital Tawakkal*

> Alhamdulillah sekali lagi Allah berikan aku berita gembira... aku juga bebas dari penyakit endometriosis. Syukur... Cuma, masalah "tube blocking" pada kedua-dua tiub fallapio aku.. Redha.. Disaat terasa diuji dengan dugaan yang berat, Allah "bukakan" mata dan telinga aku untuk mendalami bahawa ada ramai lagi wanita yang lebih hebat ujian yang diberikan. Kebetulan, waktu jumpa doktor, ada seorang pesakit sedang dalam perbincangan dengan seorang doktor dalam bilik yang sama. Memula aku macam tak nak amik port, tapi sebab doktor tu cakap kuat sangat. So, nak tak nak aku terpaksa la tadah je telinga dengar... Kesian... Simpati dengan nasib dia. Rupanya dia ade ketumbuhan dalam rahim. Cerita selanjutnya aku tak sanggup dengar lagi. Terus bagi perhatian pada cacatan yang doktor aku tulis diruang komen history pesakit.

> Kemudian, doktor akan bagi borang dan set beberapa tarikh untuk ujian seterusnya :
   - Tarikh ujian Sperma untuk suami
   - Tarikh ambil darah pada hari ke 21 selepas period (kiraan bermula dari hari pertama)
   - Tarikh ambil darah sekali lagi untuk kitaran haid seterusnya. Kali ni pada hari ke 2 period.

*Borang Ambil Darah*
 
*Borang Ujian Sperma*

> Nasib baik doktor baik hati. Boleh bagi aku MC dan Mr.Cool time-sleep. Hehehe.. Sebelum keluar dari bilik rawatan, doktor refer aku ke Unit MAC untuk buat temujanji seterusnya. Jadi, selepas ni rawatan aku akan diambil alih oleh Unit MAC. 

> Selepas tu, kami ke Unit MAC untuk buat temujanji. Nurse bagi beberapa pilihan pakar untuk kami pilih. Sebulat suara, kami pilih Prof. Dr. Zainul Razi bin Rashid.

> Selesai sudah urusan di HUKM untuk hari ini. Alhamdulillah.....  
______________________________________________________________________________

Total Cost : RM4 (Ticket Parking)

9 comments:

sweet tooth said...

Alhamdulillah... smooth sailing... hopefully lps ni pun dipermudahkan urusannya...

Tyra❤️Zami said...

ST ~ Thanks..

azhairi said...

assalamualaikum.nk tanya,admin dh buat ivf ker?

Small Lamb said...

sya block tube jugak..huhuhu..planning nak ke hukm..tq info sgt mmbantu :)

Tyra❤️Zami said...

SL ~ klu plan nak buat ivf, suggestion sy pilih Prof Hashim la ye..

Unknown said...

Sis kenal prof hashim ke? Dia the best ke Sbb sy ada plan utk g hukm jgk

Unknown said...

Sis kenal prof hashim ke? Dia the best ke Sbb sy ada plan utk g hukm jgk

Tyra❤️Zami said...

Bella ~ Last time i buat dgn Prof Zainul.. urm... prof hashim kwn i buat.. rasanya better pilih Prof Hashim sbb dia mesra alam sikit.. hehe

Anonymous said...

berapa cost IVF di Hukm? ada rasa nak buat jugak..