FAMILY & TRAVEL

“In the end, kids won’t remember that fancy toy you bought them, they will remember the time you spent with them.” – Kevin Heath

Wednesday, April 15, 2015

Aku Anti-Social?

Yes i am!

Entry kali ini ditulis sekadar nak meluahkan perasaan. Nak meluah pada orang sekeliling, urm..... susah nak memberi kepercayaan pada mana-mana individu waktu ini. Segalanya mungkin.

Sejak bermulanya rawatan IVF, aku memang jarang bergaul dan bercampur. Mungkin aku cuba kawal diri dari beremosi dan aku memang tak nak jawab soalan-soalan tak masuk akal dari "mereka". Aku lebih gemar baca blog TTCians sebab dorang je yang faham apa yang kita lalui.

Waktu ni, rakan-rakan sekerja sedang seronok buat majlis makan-makan, aku ambil keputusan tak nak bercampur. Macam-macam la alasan aku bagi nak elakkan diri. Lagipun, dalam waktu yang semakin hampir dengan FET, aku perlu kawal pemakanan. Tak boleh sebarangan main bedal je.

Tak kesah la orang nak cakap apa...Esok dah penat berhentilah tu.

Memang banyak suara sumbang kedengaran sepanjang tempoh aku naik ke pejabat bulan April ni. Kalau nak diikutkan hati, rasa macam nak berhenti kerja. Tapi, aku cuba bersabar sebab proses FET lebih kurang sebulan sahaja lagi untuk aku tempuh.

Setiap hari, selepas solat dhuha, aku akan solat hajat mohon Allah kuatkan hati dan perasaan aku melawan "mereka" yang boleh dikategorikan sebagai kejam. Gangguan emosi yang ditahap kronik.

Cemburu dengan seorang rakan aku yang pernah menjalani rawatan IVF ini, semua orang disekelilingnya memahami dan cuba menghormati keputusan yang dia lakukan.

Tapi aku?? Disaat hari OPU berlangsung, bunyi whatsapp di telefon masih tak henti-henti. Semuanya soal kerja, kerja dan kerja. Ditambah tekanan apabila "orang-orang" tersebut menekan dan tidak mahu memahami situasi aku.
*Kalau boleh rasa nak campak "mereka" dalam laut yang penuh dengan jerung.*

Kenapa dan Mengapa aku masih berada di sini?? Kenapa dan Mengapa aku diberi tekanan seperti ini?? Terus terang aku katakan, 90% emosi dan perasaan aku banyak terganggu dengan persekitaran, situasi bekerja disini.

Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. Mungkin ada hikmah disebaliknya. Bersabarlah hati... Allah tidak akan menguji hambaNya melebihi kemampuan individu itu.

Daripada hati aku terus-terusan disakiti, telinga aku dihujani dengan pelbagai soalan yang agak "bengong" dan perasaan yang menyampah membuak-buak, lebih baik aku buat keputusan untuk tidak bergaul / bercampur dengan "mereka".

Dalam menunggu masa untuk FET ni, masih ada lagi soalan "maut" dari rakan sekerja.... "Kenapa rawatan postpone sebulan?", "Tak nak cuba ke ambil anak angkat?", "Macam susah je nak mengandung.."  Kalau korang ditempat aku, ape korang rasa???

Sudah banyak kali diterangkan cara rawatan ini. Tapi hakikatnya "mereka" memang masih tak mengerti dan memahaminya.... Mungkin kerana sengaja tak nak faham atau sengaja nak sakiti hati aku ataupun dalam erti kata lain "bodoh tak boleh diajar".

Saat ini, aku menghitung hari. Untuk menunggu waktu FET nanti. Tidak ada apa lagi yang aku kesahkan dalam hidup ini melainkan berusaha selagi boleh agar FET nanti berjaya.  Semoga Allah memudahkan segala yang aku hajati termasuklah dengan urusan pertukaran yang dah aku mohon lebih dari 3x.

Sebut pasal pertukaran, satu hal lagi. Arrrgghhhh.... rasa macam ada batu berat atas kepala.  Dah elok cantik aku plan semuanya, tapi alih-alih tak berjaya. Urm...... Hakikatnya, "mereka" bukan tak faham tapi memang TAK PERNAH CUBA NAK FAHAM..

Sekian sesi luahan hari ini.



2 comments:

sweet tooth said...

tyra, honestly, they really don't understand coz they didn't live with it. that is why asik tanya soklan yg sama. I get irritated too sometimes. but believe me, they really don't know about TTC ni.

Don't take it too hard dear, bila cakap dgn org yg jahil, kita layankan je. dia tanya kita jawab. and ask them to imagine if they are in our shoes.

I pun slalu ditanya soklan2 yg kadang i rasa apa la jahil sgt org ni. but sadly, mereka mmg jahil. x de org nk terangkan kat mereka.

TTC is a subject that is still taboo in our society. malu nak cakap and nak cerita. Perhaps, that is why dorang ni x paham and x tahu.

My approach,i will only explain if people ask. But i do inform my boss and my colleague kalau i nak buat IVF/ laps, sbb dorang kena cover i. And i'm lucky to have a boss n colleague yg paham.

Smg Allah mudahkan buat u... stay strong...

Tyra❤️Zami said...

ST ~ U'r lucky dpt boss yg understanding. But my boss.... urm...... bila ckp nak ke hospital, mcm2 soalan tak masuk akal. siap argue lagi.... oh my.... :-(