FAMILY & TRAVEL

“In the end, kids won’t remember that fancy toy you bought them, they will remember the time you spent with them.” – Kevin Heath

Saturday, October 14, 2017

Day 4 : Cuti-Cuti Busan – Celoteh 1 (Domestic Terminal Gimhae Airport & Jeju Air Flight Cancel)

Pagi hari ke 4….

Malam sebelumnya memang aku dah mengikuti setiap info terkini dari website ape tah aku pun dah lupa berkaitan dengan penerbangan keluar masuk di Jeju Island.. Malam tu aku tengok semua flight Jeju Air, Korean Air, China Air dan macam-macam lagi terkandas di Jeju Airport. Penerbangan pulang pun tak boleh sebab cuaca tak mengizinkan. Salji yang turun lebat dan membahayakan penumpang dan anak kapal. Lebih kurang pukul 2 pagi jugak la baru aku boleh tidur dan lelapkan mata. Risau memikirkan hari esok.


Pagi menjelang….

Siap packing nak check –out dan gerak ke Domestic Terminal untuk teruskan perjalanan ke Jeju Island.

Sampai kat kaunter, oppa & ahjuma dah ready tunggu kami. Sebelum nak pulangkan kunci, oppa banyak kali bagitau yang semua penerbangan keluar dan masuk ke Jeju Island dibatalkan sejak dari malam tadi. Hati mula tak keruan.

Memang terbaik servis dari oppa ni. Dia bantu aku carik info sehabis baik. Dia siap tunjuk berita dan explain kat kami apa yang ebrita tu bagitahu. Lebih kurang 3000 orang terkandas dalam Jeju Airport. Yang masuk tak boleh keluar. Yang dah nak balik tak boleh terbang. Ahhhhhh… sudah….



Tapi aku bagitahu kat oppa, apa pun aku tetap kena ke airport untuk pastikan kesahihahnnya.  Oppa memang baik hati. Dia siap reserved bilik penginapan untuk kami hari itu bimbang kalau-kalau flight kami dibatalkan dan kami terpaksa berpatah semula. Memang terbaik la!!

Nampak tak? Ahjumma & oppa sedaya upaya bantu kami check website, call centre bagai la untuk bagi info latest berkaitan penerbangan ke Jeju Island. Sibuk je Mr.Cool tu nak interframe. Nyampah.


Gimhae International Airport / Domestic Terminal Airport

Routes: Nampo Station > Sasang Station (Follow line 2)
Arrived at airport, go to Doemstic Terminal (beside International Arrival), walk along 5 minutes.

Amik Line 2 untuk ke Gimhae International Airport.

Dalam train ke airport, benda ni yang paling buat aku leka. Hahahahahaha!!!


Sampai je airport, aku terus ke kaunter Jeju Air… Seperti dijangkakan, memang ramai yang muka frust, sedih sambil berhimpun mengadap tengok information screen tu….  Aku dah agak….Memang betul kata oppa, flight ke Jeju Island semua cancel. Dilaporkan akan berterusan 2-3 hari.

Sedih memang sedih. Sebab semua perancangan dah dibuat. Tapi Allah s.w.t. sebaik-baik perancang. Bersyukur dalam masa yang sama sebab planning kami ke Busan dulu. Kalau ke Jeju Island, menjawab la nampaknya. Habis semua timing lari.

Kami ke kaunter Jeju Air untuk minta refund. Nasib baik dapat refund, memandangkan bencana.. So, pihak Jeju Air memang akan totally refund 100%.  Selepas tu, kami ke kaunter Sixt rent a car. Memang aku booking sewa kereta dari website ni. Nasib menyebelahi kami jugak, ada kaunter kat situ dan aku terus ke kaunter untuk bertanyakan cara nak minta refund.

Ni lah kaunter Sixt. Nasib baik ada kat sini. Tunggu oppa yang jag kaunter ni. Tah ke mana perginya. Berasap kot.

Sementara tunggu oppa kaunter Sixt sampai, kami duduk kat kerusi menunggu ni sambil layan K-Drama. Drama lakonan Han Ye-Seul. Tak tahu la cerita apa ni. Layankan je la… Aku memang suka tengok dia. Cantik..

Lebih kurang 10-15 minit menunggu oppa. Sampai jugak dia akhirnya. Tah mana dia pergi aku pun tak tahu. Terus aku meluru ke kaunter dan bertanyakan carauntuk kami dapat refund semula memandangkan semua flight ke Jeju Island cancel. Oppa buat satu panggilan, mungkin ke HQ agaknya. Finally, kami dapat jugak refund dengan bantuan oppa tu. Nasib baik. Syukur sekali lagi. Kalau tak, lebur la semua duit booking tu.. Hahahaha.


Lepas selesai semua urusan refund, kami pusing-pusing jap sambil minum hot coffee dalam Domestic Terminal ni. Ruang tak besar sangat, tapi cantik, kemas… Lebih kurang sejam jugak lepak dalam airport ni gara-gara tak mampu nak harung cuaca luar yang sejuk gile tu.

Kami bergerak pulang semula ke Grand Motel. Memandangkan oppa dah booking siap-siap untuk kami. Nasib baik sekali lagi. Tak payah aku susah-susah nak buat booking kat agoda.com. Sebelum gerak, kasi top-up dulu T-Money. 

Dalam train nak balik ke hotel. Buat-buat senyum, peace, walau dalam hati pedih tak dapat ke Jeju Island. Hahahaha.

Sampai je kat hotel, oppa menyambut kami dengan girangnya. Mana tak nya, masyukkk kan. Hahahahaha. Drop bag semula dalam bilik dan jalan-jalan sekitar Lotte Department Store sambil cuci mata dan nak beli susu pisang kegemaran aku. Lepas tu kami ke BIFF Square dan Gukje Market nak cari souvenir untuk kawan-kawan. Rezeki korang la. Flight aku ke Jeju Island cancel, so budget tu dapatlah aku belikan korang sorang satu t-shirt. Hahahahaha.

Tadaaaaa!!! Banyak gila kan??? Stok 3 hari punya. Hari-hari aku balun. Siap ada perisa strawberry lagi tau. Oh ya!! Korang jangan lupa beli buah strawberry kat sini. Memang gemuk-gemuk & sedap. Tak caya, cuba lahhh.





Sekian sahaja cerita untuk hari ke 4.



Perbelanjaan hari ke Empat. (2 persons)

Hot Coffee = KRW 1,600
Strawberry & Banana Milk = KRW 20,000

Souvenir = KRW 120,000

T-Money Top up = KRW 10,000 


Grand Total = KRW 151, 600 (RM570)

No comments: