FAMILY & TRAVEL

“In the end, kids won’t remember that fancy toy you bought them, they will remember the time you spent with them.” – Kevin Heath

Thursday, August 21, 2014

Tahajjud Pertama......

Hampir sebulan berlalu....
 
Selepas Ramadan yang lalu, kerapkali aku terjaga dari tidur seawal jam 4.00 pagi.
 
Sangkaku, mungkin juga aku dah terbiasa bangun menyediakan juadah bersahur..
 
 
 
Namun.....
 
 
 
Hari demi hari selepas berlalunya Ramadan, aku pastinya terjaga.
 
Tak perlu nak set alarm, celik mata je pukul 4.00 pagi...
 
Aku agak kehairanan juga... Tapi aku abaikan.. Malas fikir.
 
 
 
 
Seminggu berlalu...
 
 
Masuk minggu ke dua pun begitu...
 
 
 
Akhirnya, malam 24 Syawal, sebelum kami tidur, tiba-tiba mulutku lantas bertanyakan pada Mr.Cool.
 
" Lepas ramadan ni, asyik terjaga je dari tidur.. Pulak tu bangun-bangun pukul 4.00 pagi. Macam pakai alarm pulak mata ni" kataku.
 
"Ye ke?" soal Mr.Cool balik.
 
"Urm......" spontan aku menjawab.
 
Kemudian, diam sejenak.... berfikir...
 
Tiba-tiba aku berkata,
 
"Agaknya, Allah kejutkan sayang sebab nak sayang berjumpa Dia... Hanya Dia yang berkuasa menggerakkan sesuatu kan?" kataku lagi.....
 
Mr.Cool diam.  Mungkin sabar menanti apa yang nak aku katakan seterusnya...
 
"Mulai hari ni, sayang nak Solat Tahajjud.. Kalau sayang bangun lagi malam ni, sayang nak buat.."kataku mematikan perbualan.
 
 
Kemudian, kami lena diulit mimpi....
 
 
Seperti yang aku jangka, tepat jam 4.00 pagi mata aku celik kembali.....
 
Atas rasa terpanggil melaksanakan tanggungjawab dan kesempatan yang Allah dah berikan pada aku.
 
Lalu, aku bangun membersihkan diri...
 
Mengadap Illahi...
 
Memohon hajat...
 
Menangis memohon keampunan..
 
Dan bersyukur diberikan hidayah seperti ini...
 
Amin..
 
 
 
Subhanallah....

Besar sungguh kuasa-Mu..

Terima kasih Ya-Allah...

Hadiah yang tidak ternilai buatku...

Setiap hari aku pohon agar diberikan hidayah dan pimpinan oleh-Mu..

Syukur....

Kau telah memakbulkan doaku...

Hanya ku pohon, pimpinlah daku ke jalan-Mu yang lurus...

Semoga aku terus beristiqamah dalam menjalankan tanggungjawab ini...

Alhamdulillah..

No comments: