FAMILY & TRAVEL

“In the end, kids won’t remember that fancy toy you bought them, they will remember the time you spent with them.” – Kevin Heath

Monday, March 30, 2015

Rawatan IVF - 11 (16/3/2015)

Maaf lama sangat nak hapdep entry. Kesihatan tak berapa baik.



Isnin.

Seawal jam 8.30 pagi kami dah sampai di Klinik MAC, HUKM.

Malam tadi, jam 10.00 malam, aku perlu ambil suntikan Ovidrell.

Jam 9.30 pagi, nurse panggil masuk ke dalam wad. Berdebar-debar rasa hati. Macam nak buat operation je. Takut, seram, sejuk, semua ada.

Hari OPU tak memerlukan berpuasa. Jadi, pagi sebelum bertolak ke HUKM aku dah bantai roti canai. Hehe.

Ubat dimasukkan. Aku tak pasti jam berapa aku masuk bilik OPU. Sedar-sedar nurse panggil nama aku. Giliran aku masuk ke dalam bilik OPU.

Fine. Masa ni lagi berdebar-debar. Risau semua ada. Dalam bilik, aku diberikan suntikan ubat tidur/ubat pelali. Aku pun tak berapa pasti. Yang pasti, lepas suntikan aku terus tak sedar diri.

Penghujung masa, tiba-tiba aku tersedar dan terasa sakit. Mungkin masa tu, ubat tidur yang diberikan dah hilang. Terasa sakitnya masa OPU dijalankan. Antara sedar dengan tak, aku dengar nurse panggil nama aku dan minta aku buka mata....

Alhamdulillah. Semuanya selesai. Tapi sakitnya..... Allah sahaja yang tahu. Dan aku pasti, semua yang pernah menjalani rawatan IVF yang perlu melalui prosedur OPU ni rasa sama yang aku rasa.

Nurse minta aku baring di katil. Lebih kurang pukul 3 petang baru aku sedar. Walaupun sakit, tapi aku gagahkan juga bangun dan bersiap nak balik.

Mr.Cool aku pergi ambil ubat dan buat pembayaran. Sakit yang terasa tiba-tiba reda bila tengok Mr.Cool setia tunggu aku kat luar.... 

Nurse nasihatkan beberapa perkara sebelum kami balik. Antara pesanan yang sempat aku dengar; minta datang ke Kecemasan Ibu Mengandung jika mengalami muntah-muntah yang berlarutan dan sesak nafas.

Alhamdulillah... Selesai sudah hari ini.. Balik rumah dan terus rest. Muntah 2x petang tu.... Lepas makan panadol aku terus tak sedar apa. Nurse kata kalau sakit sangat boleh makan panadol. Dekat maghrib baru bangun...

Sakit masih ada... Berlanjutan sampai ke malam hari. Harap esok dah hilang semua kesakitan ni..... 

Sambung lagi................

Perbelanjaan ke 11 :

1) Oocyte Retrieval = RM1650
2) Tabung MAC = RM1700
3) Parking = RM4.00
Total = RM3354

No comments: