FAMILY & TRAVEL

“In the end, kids won’t remember that fancy toy you bought them, they will remember the time you spent with them.” – Kevin Heath

Tuesday, March 10, 2015

Rawatan IVF - 7 (27/2/2015)

Pagi 27/2/2015 (Jumaat)...

Aku baru sedar next cycle period jatuh pada hari Ahad.  Jadi, untuk dapatkan kepastian aku call unit MAC.

Alhamdulillah.... 2x call panggilan aku dijawab.

Atas nasihat nurse, aku diminta datang dan beli ubat pada hari itu juga.  Walaupun kitaran haid aku mungkin akan lewat sedikit seperti yang ada dalam perancangan jadual. Ambil langkah selamat.

Lepas lunch, aku ambil half day untuk ke HUKM. Mr.Cool aku paksa juga untuk half day. Mana taknya, kot la apa yang nurse tu explain aku x berapa faham at least ada juga Mr.Cool yang boleh cover. Dan lagi 1, dia perlu ikut aku ke HUKM juga sebab nak belajar cara-cara cucuk mencucuk. Takkan aku nak cucuk diri sendiri.. Berani sangat?? Hehehe...

Ubat yang dibekalkan adalah Gonal-F. Sila highlight nama ubat ni sebab next appoiment nurse akan tanya apa nama ubat yang korang amik.

Dose yang wajib ambil adalah 150 ml selama 7 hari berturut-turut. Untuk suntikan tu, sila ikut jadual time yang nurse bagi dengan betul. Jangan skip atau lewat dari masa yang ditetapkan. Kalau korang lewat atau skip, bimbang ubat yang dibagi tak menjadi. Dan yang paling penting sia-sia sahaja duit yang korang bayar untuk ubat tu. *Mahal weyyy*. Macam aku, nurse tetapkan pukul 6.30 pagi. So berperanglah aku dengan kesakitan sebelum pergi opiz dengan enjection tu.... Waaaaaa...... Redha je la.. 

Cara suntik mudah je. Sama macam insulin. *aku dah biasa cucuk insulin kat abah^^*:
1) Ambil jarum. Buka kertas penutupnye.
2) Sarungkan pada pen yang dibekalkan dan ketatkan.
3) Pusing dose dari 0 kepada 150.
4) Buka penutup jarum.
5) Suntik pada perut dalam keadaan baring. Pastikan pegang tegak. Sukatan jarak : 2 jari dari pusat. Rotate posisi cucuk. Jangan cucuk pada tempat yang sama setiap hari. Kawasan yang dibenarkan hanya sekeliling pusat. Atas, bawah, kiri & kanan.
6) Tekan button ubat sampai abis (0). Buat kiraan  10-12 saat, baru cabut dari perut.
7) Baring & rehat selama 5-10 minit.
* aku keluarkan ubat dari peti sejuk lebih kurang 15 minit lepas tu baru mula cucuk. Kalau sejuk sangat terkejut pulak perut aku nanti. 

Kesan-kesan selepas suntikan ubat Gonal-F:
1) Terasa cramp pada rahim. Macam nak period. Maybe lebih sakit dari itu.
2) Sakit pinggang yang amat sangat sampai nak berdiri tak kena, duduk tak kena. Tidur sambil nangis tahan sakit pinggang. Dinasihatkan waktu ni korang dah mula rehatkan diri..... Mood biar tenang. Jangan buat kerja berat.
3) Terasa sesekali mual... Ubat dah bertindak dengan hormon.
4) Over emosi.... Yang ni memang terjadi. Tak boleh elak. Hahahaha.
* kesan ni mungkin berbeza terjadi pada setiap individu. Ikut ketahanan hormon dan fizikal korang. Dan kesan ni akan mula dirasai pada suntikan hari ke 3 @ 4. Bertabahlah ye.... 

Oh ya!! Pastikan korang simpan ubat dalam peti sejuk. Letak pada ruangan bawah. Jangan pulak korang bekukan udah.. Dan lagi 1, highlight jugak Cooler Bag. Kalau ada, bawa siap-siap dari rumah. Kalau tak ada, korang boleh sewa di Farmasi (tempat beli ubat) dengan harga RM50. Cooler Bag ini wajib diperlukan sebab ubat yang korang beli perlu sentiasa dalam keadaan sejuk.

Sambung lagi esok.......
* nasib la ada mood nak menulis.. *

Perbelanjaan Rawatan Ke 7 :
1) Ubat Gonal-F : 7 Hari = RM1495.50
2) Cooler Bag : 1 pc = RM50
3) Beli Ais Kat Cafe = RM0.50 sen
4) Parking = RM2
Total = RM1552.00


Ini Ubat Gonal -F. Beli untuk 7 hari. 
* Ubat ni akan ada lebih 1x lagi dose. Jadi hari appoiment nanti korang wajib cucuk jugak. Dapatkan nasihat nurse untuk ubat yang berlebihan.

Pen & Jarum dibekalkan sekali dalam box. Banayk benor jarumnya.. Nak guna sikit je. Huhu.


Angka 0 menunjukkan bacaan dose. Pusing button merah sampai ke dose yang diperlukan. Dose ubat memang dah siap ada dalam pen tu. Tak payah fikir nak refill ke ape ke. ^^


Balik rumah cek-cek lemari rupenye aku ada je Cooler Bag ni. Hahahahaha.. Hampeh dah sewa. Nasib boleh refund balik bila time pulangkan semula nanti.

Taraaaaa.... Cute kan Cooler Bag saye ^^

5 comments:

sweet tooth said...

waktu2 macam ni, i memang berterima kasih pada lemak2 kat perut sebab x le sakit sgt bila cucuk kt perut i ni... heheheh...lama dah x buat aksi2 cucuk mencucuk ni...

good luck for ur ivf tyra!

Tyra❤️Zami said...

ST~ bertabah je la kan... Nak2 ni da masuk ubat orga.. Waaaaaa....

Unknown said...

Tyra...mcmana result?

Tyra❤️Zami said...

FH ~ ET i kena pospone 2 cycle period.. InshaAllah... hjg bulan April / awal Mei ni..

Unknown said...

Sy pun inject gonal f mula2 mmg pening lalat ...cramping sikit2....sakit pinggang 0.2%...perlu ingat ye bila kita ambil drugs wajib minum air masak byk2 takut terjadi kristal pd buah pinggang...