FAMILY & TRAVEL

“In the end, kids won’t remember that fancy toy you bought them, they will remember the time you spent with them.” – Kevin Heath

Thursday, July 25, 2013

Day 3 : Cuti - Cuti Redang ~ Celoteh 1 (Check-Out & Jalan-Jalan Sekitar Bandar Kuala Terengganu)

Aiiikkk??? Dah hari ke-3 dah???apesal kejap sangat entry ke Pulau Redang ni ye??? Macam sikit je story aku citer.... padahal rasa macam banyak je benda yang aku nak citer....
 
Ahhh... tak kesah la.... asalkan ape yang aku nak share tu dapat korang manfaatkan sama-sama udah.... betul tak??
 
Sebenarnya aku memang tak ada daya nak hapdep entry Day 3 ni, tapi apekan daya... kalau aku simpan jadik kepam pulak kan??? Silap-silap berkulat pulak nanti... Lagipun aku punya memory ni makin lama makin low la.... Maklumlah dah penghujung 20-an ni memang gitu agaknya... Hahahaha..
 
Hari terakhir di Merang, Terengganu....
 
Bangun solat subuh, terus aku tak tido.... Mr.Cool sempat membuteeeee jeee kejanyeee....
 
Selesai solat, aku kemas-kemas barang apa yang patut... Lipat kain baju kotor, kemas beg, susun beg... memang mampat la beg pack aku tu.... maklumlah kami kesana backpackers je... Habis aku sumbat semua benda dalam beg yang comel molek tu...
 
Dah habis berkemas dan menyumbat semua barang, aku mandi dan bersiap-siap.... My Mr.Cool asyik dengan 5 minit dia tuuuuu...... 5 minit punya 5 minit lama-lama jadik 50 minit kejap diaaaa!!
 
Lepas bersiap kami turun breakfast... Having Kueh Tiaw Goreng... sedap jugak... aku cuma isi perut ala kadar je... sebab makan lebih-lebih kang dalam perjalanan nak ke Kuala Terengganu sibuk pulak nak memerut nanti.... Buat hal betul tu!!
 
Lepas check-out dari Merang Suria Resort, (dipulangkan semula deposit booking RM70), kami terus bergerak menuju ke Taxi Pak Long... Aku dah janji dengan Pak Long yang aku nak amik perkhidmatan dia untuk bawa kami ke Kuala Terengganu.... Bagus betul Pak Long ni, sharp, puntual tu!!
 
Perjalanan ke Kuala Terengganu berjalan lancar.... Lebih kurang 50 mins kami sampai betul-betul di Pasar Payang.... Masa tu dah pukul 1.00 ptg..
 
Mak ai..... terkejut aku.... Lamanya aku tak ke Pasar Payang ni... tak silap aku pergi dulu tahun 2008... dah 5 tahun berlalu dah... banyak sangat benda yang dah berubah.... Banyak dah shop lot yang cantik-cantik dah dibina bertentangan jalan dengan Pasar Payang tu... Ape tah nama tempat tu, aku x explore sangat....
 
Pak Long drop kami di pintu depan entrance Pasar Payang tu.... Kata Pak Long dalam pukul 5 dia akan ambil kami di situ... Tengok jam, 4 jam lagi!!! Mak aiii... nak buat apa lama-lama kat dalam Pasar Payang ni????
 
Pusing punye pusing beli punya beli, tengok jam dah pukul 2.30 ptg... Aik???? Rasa macam baru je kot masuk Pasar Payang tu.. tak sedar pulak dah sejam lebih dalam tu.. hikhikhik...
*tu la dia orang pompuan kalau dah bershopping*
 
Tak banyak pun aku beli memandangkan tak tau nak sumbat mana barang-barang tu nanti.... Aku sempat beli Serunding Daging Asli (7x Packet), 2 helai T-Shirt untuk Anak Buah Kesayangan aku dengan 2 helai tudung...
*gila shopping benda tu je dah sejam lebih... APTB!!*
 
credit to : Google
 
 
Keluar je dari Pasar Payang, kami menuju ke deretan shop lot baru di seberang jalan... Awalnya nak cari ATM Machine, lepas cucuk duit tiba-tiba rasa lapar pulak... Terus jalan nampak pula KFC... Ahhhhhh... sedapnya dapat makan & minum time-time panas terik ni.....
 
Order menu terus makan.... Lepas tu dah blurrrr... Mana nak carik surau @ masjid ni??? Bukak apps dalam iPad aku carik Mosque Finder tapi malangnya macam tak berfungsi jee.... Ahhh... sudahnya google jugak yang kami pakai.... Hahahahahahaha....
 
Nampak pulak Masjid Putih kat belakang KFC tu.... macam dekat tapi bila jalan mak ai.... penat jugak.... tu la akibatnya bila perut dah penuh..
 
Masuk je dalam Masjid Putih aku rehat sekejap...... solat Jamak..... dan siap perlahan-lahan... Tengok jam dah menjangkau pukul 3.30 ptg.. Aik.... kejapnya masa berlalu kan?? Tadi masa Pak Long bagi 4 jam aku rasa macam lama sesangat... rupanya macam tak cukup pulak....
  
Inilah dia Masjid Putih Kuala Terengganu
 
Selesai Solat Jamak, Mr.Cool dah siap sedia menunggu aku di luar..... Kami meneruskan perjalanan lagi.... saja nak melihat kawasan sekitar... Tak banyak benda yang menarik sangat, aku jumpa Istana Maziah.. Istana hinggap rasanya ni.... Jom kita tengok apa yang ada...
 
Bergambar kat luar je la.... nak masuk dalam jangan harap.... berangan kuat nihh.....kalau aku ni keturunan Sultan tak apa jugak kan??? hihihihihihi...

Ada macam mini garden sebelah Istana Maziah... tempat istirehat agaknya.... tapi aku tak nampak seorang pun beristirehat kat sini...??
 
Berhadapan dengan mini garden ni ada jugak taman... taman apa aku tak tau.... macam tak best je... Yang mebuatkan aku ke taman tu sebab aku nampak payung aiskerim... lalalalalaaaa.... sedapnye makan aiskerim time panas terik ni...... lepak kat tembok makan aiskerim sambil tunggu Pak Long datang ambil kat situ....  Tak daya nak menapak ke Pasar Payang lagi.... cramp habis kaki aku ni weyyyy... 

ni la My Mr. Cool.... Luv u ever and ever sayang.......
 
Dalam 10 minit menunggu, Pak Long sampai.... Janjinya nak bawa kami beli keropok lekor paling sedap kat sana..... Dalam perjalanan tu hujan lebat pulak........... Aku tak sempat nak snap gambar kedai Keropok Lekor tu sebab dah hujan lebat + tak bawak kamera... Tinggal dalam taxi Pak Long je... Yang bestnya, dapat merasa Keropok Lekor panas kat kedai tu..... Tapi yang tak bestnya kena beratur ambil nombor giliran pulak nak membeli tu....Adesssss..... Tahan je la.....
 
 Lebih  kurang sejam berada dalam kedai keropok lekor tu, kami meneruskan perjalanan ke airport... Sampai di airport awal 2 jam... tak kesah la.... janji boleh rehat.... Kami pun dah penat, tak daya nak berjalan lagi.... Penat bersnorkling tak habis lagi... hihihihihhii...
 
Malam tu, flight AA sampai tempat pada masa yang dijanjikan... tak ada delay pun... Alhamdulillah....
 
Cuma, yang tak bestnya.........
 
Bila sampai LCCT................
 
Nak tau apa ceritanya???? Sila bersabar tunggu sambungan ye.... Aku nak solat jap!!
 
 
Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu....


No comments: