FAMILY & TRAVEL

“In the end, kids won’t remember that fancy toy you bought them, they will remember the time you spent with them.” – Kevin Heath

Thursday, May 16, 2013

Day 2 : Cuti-Cuti Bali ~ Celoteh 1 (Barongan Dance)

Pagi hari di hari ke-2 .....

Seawal jam 7 pagi aku dah bangkit.. lepas bersiap-siap, dan bermekap-mekap kami bergerak menuju ke ruang cafe untuk breakfast.. Credit untuk Hawaii Bali Hotel kerana menyediakan makanan Halal di Bali.. Ni lagi satu recommend Hotel kalau korang semua nak ke Bali.. Sempat jugak aku membizibodykan diri tanya kat pelayan tu.. Katanya, hotel ni milik orang Cina sepenuhnya.. Namun, dari penyediaan makanan dan catering adalah dari Catering Jawa... Pelayan dia pun berpakaian sopan dan bertudung gitu... so, tak ada keraguan lagi yaa... Makanan rasa sama macam kat Malaysia..

Lepas selesai breakfast, kami ke ruang lobby.. Tunggu Made.. kami turun awal, jadi sempat la jalan-jalan lagi sekitar hotel... Memang aku tak suka buat orang tertunggu... Sebab tu kami dah tercegat kat lobby hotel pukul 7.40 a.m. walaupun masa yang Made janjikan pukul 8.15 a.m...

Suasana pagi di ruang swimming pool hotel.. sila abaikan minah-minah yang bogel tu ye!

Tepat pukul 8.15 a.m. Made sampai dan ambil kami.. Bergerak terus ke acara Barongan Dance.. Jarak ke lokasi tu adalah dalam 30 km je dari hotel kami.. Tiket masuk ke acara ni adalah 100,000 Rupiah (RM30)..

Barongan Dance ni adalah acara pertunjukkan tarian seni warisan Bali.. ada cerita di sebalik tarian ni.. aku tak berapa faham sangat sebab mereka dok bertutur dalam bahasa Bali.. *Bahasa Bali ni berbeza sikit dengan Bahasa Indonesia*.. So, pendapat aku, kalau korang boleh skip, skip je acara ni... Bayaran dah la mahal, tapi agak membosankan... Tempoh masa acara ni lama jugak... ada jugak dalam 1 1/2 jam.. Tapi mungkin berbeza dengan korang yang minat seni.. Maybe seronok kot... Ntah la.. Bagi aku tak langsung.. Takut lagi ada tengok patung-patung tu... Mekap penari-penari dia, Allah...memang ngeri la... silap-silap korang terbayang-bayang time nak tido malam! hahahahahaaa.. jom kita layan gambar-gambar yang ada ye.. korang tengok la sendiri >> 


Ni kira pintu gerbang pentas acara dance ni... Penari-penari semua menyorok belakang pintu tu..


Ha.... Tu dia.. tu dia... dah keluar dah menda alah tu.... Masa ni diikuti dengan bunyi mainan music yang seram je rasanya.... Hati aku dah mula berdebar-debar.. Padahal aku tengok anak mat saleh belakang aku rileks je boleh ketawa-ketawa... It's coming mum!! Kata si kecik tu...


Taraaa.... comel jugak patung ni... rupa dah macam kucing pun ada.. siap dengan ekornya... Anak mat saleh kat belakang buat hal lagi.. menjerit-jerit tanda suka.. Adoi... *tepuk dahi sendiri*


Ni penari-penari dia yang slim + seram jugak tengok mekap dia... dok jeling-jeling penonton.. aku siap warning kat Mr.Cool, ha..jangan tengok sangat penari tu..tak pasal malam kang tido teringat-ingat... *kan main risau aku Mr.Cool terbayang minah ni plak nanti..*


Tengok ni, penari ni sempat buat "Good" kat aku memandangkan dia ternampak aku angkat camera nak snap pic dia... hahahahahhaa.. ketawa sekejap.. pas tu hati dah mula takut.. 'ish.. kang x pasal-pasal dia tarik aku naik atas pentas joget dengan dia, ape pun tak boleh'.. hati aku bermain-main dengan perasaan yang tah ape-ape tah.. *Penakut sungguh aku ni!*


Ha... selesai dah acara Barongan Dance tu... si Made ni paksa aku pulak bergambar dengan patung yang mengerikan ni.... Adoi laaaaa... muka nampak cool, tapi dalam hati dok meratap-ratap.. cepat la..cepat la....


Tak cukup dengan patung yang ngeri tu, sekali lagi Made paksa kami bergambar dengan binatang yang aku panggil 'kucing' tadi tu... Makkkk!! Made!! Ko faham tak aku ni penakut?? Aku tak nak!! Tak Nak!! Itu semua bunyi kata-kata dalam hati je.. tak keluar pun dari mulut aku.. control la sangat.. Sampai aku tak perasan yang aku dok asyik la posing style yang sama.. nasib baik aku pakai sunglass tu, kalau tak compem-compem Made nampak mata aku dah bergenang... hahahahha...


So, lepas je selesai bergambar, cepat-cepat aku ajak Mr.Cool jalan.. tah apa-apa la aku ni kan... penakut sungguh.. agaknya terlebih tengok cerita hantu melayu la ni.. Sanggup tahan nak terkencit sampai jumpa Petrol Pum tau.. Dek kerana tak nak ke toilet tempat tu.. hahahahahahaa..

Sambung lagi.................................

No comments: